„Nasza muzyka” – porównanie edycji


 

Pierwsze książki z serii Nasza muzyka ukazały się 20 lat temu... Przez ten czas w polskim szkolnictwie muzycznym zaszło wiele zmian. Liczne uwagi pedagogów skłoniły nas do decyzji o uaktualnieniu podręczników. Opracowując materiał, wzięliśmy pod uwagę potrzeby i kondycję współczesnych uczniów.


 
cechy wspólne obu edycji
układ podręcznika
Zachowujemy sprawdzone rozwiązania, w tym podział na części-pory roku. Dbamy o właściwy dobór tematyczny repertuaru, dopasowanie ilustracji, ikon i oznakowań w ćwiczeniach, a przyjęta kolorystyka w ramach danej cześci ułatwia orientację w materiale podręcznika. Na końcu każdej części zamieszczamy zbiory zadań, które służą powtórzeniu wiedzy – rozdziały CO JUŻ UMIEM. W nowej edycji dokładamy starań, by nie przypominały one arkuszy oceniających czy testów. Wykonując zadania uczeń może przekonać się, jak wiele się nauczył, oraz dowiedzieć się, co jeszcze sprawia mu trudność.
zakres tematyczny
Niewielkie różnice pomiędzy podręcznikami do kolejnych klas wynikają jedynie ze zmian wprowadzanych przez lata w Podstawie programowej. Tempo pracy jest spokojniejsze, stąd niektóre zagadnienia w nowej serii pojawiają się w podręcznikach do klasy wyższej. Zgodnie z sugestiami pedagogów, niekiedy też zmieniamy kolejność tematów (np. wprowadzanie pierwszych wartości rytmicznych).
ćwiczenia i piosenki
Typy zadań są te same. Co więcej, wiele ćwiczeń i piosenek ze starej edycji wykorzystujemy w nowej edycji w niezmienionej formie. Nieznaczne modyfikacje pojawiają się jedynie w tych melodiach, które odbiegały od założeń metody Od stopnia do akordu.
prezentacja materiału
W obu edycjach wychodzimy od prostych definicji (materiał wyróżniony jest na kremowym tle, a obok znajduje się sugestywna ilustracja). Dalej pojawiają się liczne, różnorodne ćwiczenia: pisemne, solfeżowe, słuchowe oraz zabawy lubiane przez dzieci (rebusy, krzyżówki, wycinanki itp.), które nie tylko służą urozmaiceniu zajęć, ale dają możliwość utrwalania zdobytych wiadomości w przyjaznej formie.
szata graficzna
Autorką opracowania graficznego naszych podręczników jest znana krakowska graficzna i malarka, Małgorzata Flis. Z dumą możemy powiedzieć, że biorąc do ręki nasze książki dzieci obcują ze sztuką... W nowej edycji układ materiału jest przejrzysty, czcionki bardziej czytelne, a ich wielkość dostosowana na potrzeb odbiorców w danej grupie wiekowej.
 
 
atuty nowego wydania
szczegółowe opracowanie tematów i większa ilość ćwiczeń
Dla przykładu: temat GAMA G-dur w starej edycji podręcznika dla klasy drugiej zajmował 4 strony, a w nowej zajmuje aż 14 stron. Wyodrębnione zostały bowiem 4 zagadnienia: budowa gamy, zwroty z toniką, trójdźwięk toniczny, triada i zwroty z dominantą. Informacje podawane są etapami i mogą być skutecznie przyswajane dzięki pracy nad zróżnicowanymi zadaniami. Zadań pisemnych, solfeżowych i słuchowych jest zdecydowanie więcej, niż w starych edycjach. I tak na przykład zadania, polegające na analizie zapisu nutowego zamieszczane są nie tylko w podsumowaniach rozdziałów, ale pojawiają się regularnie. Służą powtórzeniu wiadomości z różnych obszarów (m.in. w rozbudowanym zadaniu z rozdziału MELODIE Z SYNKOPĄ w podręczniku dla klasy drugiej uczeń ma określić tonację, podać metrum i wskazać nuty ze znakami chromatycznymi).
piosenki
Piosenki są starannie dobrane, bądź skomponowane tak, by uczeń mógł samodzielnie je zaintonować: nie pojawiają się w nich elementy (zwroty melodyczne, formuły rytmiczne), których jeszcze nie zna. To ważny element metody Od stopnia do akordu. W nowych edycjach pojawia się kilkadziesiąt nowych autorskich piosenek.
nowe typy ćwiczeń
W nowych podręcznikach pojawiają się nowe ćwiczenia: etiudy solfeżowe, zadania analityczne, służące skorelowaniu wiedzy teoretycznej z praktyką wykonawczą (ćwiczenia typu „Mój instrument” czy „Lista klasycznych przebojów”), a także zadania pisemne, polegające na uzupełnianiu definicji – zapisywanie informacji niezwykle korzystnie wpływa na proces zapamiętywania wiadomości, ponadto uczeń analizując notowane informacje może się upewnić (sprawdzić), że nowe treści zostały przez niego zrozumiane prawidłowo. Jakościową zmianą jest wprowadzenie ćwiczeń słuchowych ze wskazówkami, z założenia realizowanych wieloetapowo, dzięki czemu uczeń uczy się jak słuchać, by usłyszeć. To doskonałe przygotowanie do samodzielnego zapisu dyktand ze słuchu.
solfeż
W podręcznikach zamieszczamy zbiory ćwiczeń solfeżowych NASZ ŚPIEWNICZEK z melodiami w poznanych tonacjach, z wykorzystaniem poznawanych grup rytmicznych. Materiału do śpiewania i utrwalania wiedzy w nowej edycji nie zabraknie!
korelacja między teorią i praktyką
Na ten element kładziemy jeszcze większy nacisk. Nowe ćwiczenia typu „Mój instrument” czy „Lista klasycznych przebojów” służą poszerzaniu wiedzy ogólnomuzycznej, korelacji teorii z praktyką wykonawczą.
nowa metoda
W nowych edycjach wykorzystujemy elementy nowej metody kształcenia słuchu Od stopnia do akordu. Pojawiają się one systematyczne w tematach poświęconych zagadnieniom tonalnym i interwałowym.
dodatek dla nauczyciela
Akompaniamenty do piosenek i ćwiczeń rytmicznych zamieszczanych w nowych edycjach udostępniamy nieodpłatnie na blogu naszamuzyka.euterpe.pl w zakładce DLA NAUCZYCIELA. Natomiast pozostałe ćwiczenia pedagog może dowolnie modyfikować, dostosowując poziom trudności do możliwości danej grupy uczniów.


 
Słuchamy pedagogów!

Praca nad nową edycją ciągle trwa. Jesteśmy ciekawi, jakie są Państwa uwagi, propozycje, wskazówki. Gdyby chcieli Państwo się nimi z nami podzielić, prosimy o kontakt mailowy (euterpe@euterpe.pl), bądź telefoniczny (12 2668651). Działajmy wspólnie dla dobra naszych uczniów!