Blue note i Pożegnanie w Stringendo Magazine
2014-04-02

W australijskim półroczniku Stringendo Magazine, wydawanym przez Australian Strings Associtaion (AUSTA), ukazały się wzmianki o naszych kompozytorach i krótkie omówienia nowych publikacji Wydawnictwa Euterpe - Blue note na wiolonczelę i fortepian Weroniki Ratusińskiej oraz miniatury Pożegnanie na skrzypce i fortepian Mikołaja Góreckiego. Poniżej prezentujemy tłumaczenia tekstów:
 
Weronika Ratusińska wykłada na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Tytuł uroczej kompozycji z roku 2007 roku -
Blue Note - "związany jest z wykorzystaniem w kilku fragmentach skali bluesowej z charakterystycznymi dla niej alteracjami". Utwór początkowo utrzymany jest w medytacyjnym nastroju, stopniowo przechodzi w żywy dialog wiolonczeli z fortepianem. Partia wiolonczeli jest minimalistyczna, choć pojawiają się dwudźwięki, i bardzo wygodnie napisana, dzięki czemu jej wykonanie nie powinno stanowić trudności dla średnio zaawansowanych instrumentalistów. To mały klejnot. [Hollis Taylor]
  
Mikołaj Górecki (*1971), syn legendarnego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego, zyskuje uznanie jako twórca ze względu na własny talent i umiejętności. Urodził się w Katowicach. Tam studiował pod kierunkiem ojca w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego, później otrzymał doktorat w Indian University. Obecnie mieszka i pracuje w Laredo, w Teksasie. Pożegnanie na skrzypce i fortepian jest transkrypcją utworu napisanego na orkiestrę smyczkową. Obie wersje pochodzą z 2009 roku. Kompozytor rozwija tu krótkie motywy na tle bitonalnych harmonii i konsonansowych współbrzmień. Tempo Larghetto daje wiele możliwości dla ekspresyjnej interpretacji. Ponieważ największym wyzwaniem dla skrzypka jest gra w piątej pozycji, po ten atrakcyjny, niedługi utwór mogą sięgać już średnio zaawansowani muzycy.

lista archiwum wiadomości

Etiudy Tatiany Stachak w Trinity College

youtube facebook
© by Publishing House Euterpe
created by INTERSUM