Idea „Uczymy, nie testujemy”



 

Lekcje kształcenia słuchu często stresują uczniów. Dzieje się tak najczęściej wtedy, gdy tempo pracy jest zbyt szybkie, a ilość ćwiczeń niewystarczająca – wiedza jest sprawdzana, zanim dzieci zdążą opanować materiał. By tego uniknąć, a jednocześnie zagwarantować sprawny przebieg procesu dydaktycznego w sprzyjającej atmosferze, przygotowując podręcznik Muzyczna pracownia zadbaliśmy o bogactwo i różnorodność przykładów muzycznych, staranne przygotowane objaśnień, łagodny wzrost poziomu trudności oraz atrakcyjność zadań.

 

 

Uczymy, nie testujemy – zadania z podpowiedziami

 

 

Większość zamieszczonych w podręczniku ćwiczeń zawiera liczne wskazówki, które ułatwiają, a nierzadko nawet gwarantują ich prawidłową realizację. Wykonując poprawnie zadania uczeń utrwala zdobytą wiedzę, doskonali umiejętności i bezwiednie robi postępy.

Oto przykłady:

 

 
 

 

Uczeń ma za zadanie uzupełnić takty podanymi wartościami rytmicznymi. Zamieszczenie szarych ćwierćnut w dolnym głosie pomaga uporządkować zapis nutowy i bezbłędnie wykonać polecenie.

 

 
 

 

Tę lubianą przez dzieci formę rozrywki wykorzystujemy do utrwalania wiedzy. Ćwiczenie z rozdziału Interwały – podstawowe pojęcia realizujemy po zapoznaniu dzieci z podstawowymi definicjami.

 

 
 

 

Uczeń słucha przebiegu i wybiera jeden z zaproponowanych przykładów. Nie musi identyfikować i zapisywać pojedynczych dźwięków (to spore ułatwienie), a więc może skoncentrować się na rozpoznawaniu zwrotów. Ćwiczenie można powtarzać wiele razy, za każdym kończyć melodię w inny sposób. Przystępna forma zadania sprawi, że uczeń nawet nie zauważy, że ćwiczy słuch, utrwala wiedzę...

 

 
 

 

Uczeń „komponuje”, stosując się do precyzyjnych wskazówek: ma podany rytm i dwa zwroty melodyczne, których kolejność ustala samodzielnie. Każdy wybór przyniesie pozytywny rezultat.

 

 
 

 

Uczeń uzupełnia zapis nutowy zgodnie z podanymi wskazówkami, a następnie odpowiada na proste pytania. Rozwiązania graficzne (wprowadzenie ramek, strzałek, klamerek) ułatwiają realizację poleceń.

 

 

Realizacja zadań zgodnie z podpowiedziami gwarantuje sukces

 

 

Wskazówki sformułowane są precyzyjnie, nie sposób się pomylić. Pozytywny wynik pomaga kształtować poczucie wartości, motywuje do dalszej pracy i dodaje dzieciom odwagi do podejmowania kolejnych, coraz trudniejszych wyzwań. Zadania z podpowiedziami to tylko jeden z przykładów realizacji idei Uczymy, nie testujemy w praktyce. Kolejne zaprezentujemy wkrótce.