Najczęściej zadawane pytania cz. 1



 

Na spotkaniach autorskich z nauczycielami kształcenia słuchu padają rozmaite pytania. Postanowiliśmy wraz z Autorką przygotować dwuczęściowy wpis z informacjami, których poszukują nasi odbiorcy. Zapraszamy do lektury.

 

 

1Na ile semestrów nauki przeznaczona jest publikacja?
Praca z podręcznikiem Muzyczna pracownia 1 zaplanowana jest na trzy semestry. Wiele zależy od wieku uczniów i od możliwości danej grupy. W przypadku starszych uczniów nauka może przebiegać nieco szybciej, zaś z młodszymi dziećmi materiał można realizować wolniej (nawet przez cztery semestry, jeśli jest taka potrzeba). Materiał ćwiczeniowy jest bogaty i zróżnicowany, co umożliwia opanowanie i utrwalenie wiadomości nawet nieco mniej uzdolnionym uczniom. Pamiętajmy: właściwe tempo pracy to inwestycja, która się zwraca.
2Kiedy ukaże się druga część i z ilu podręczników będzie składała się seria?
Podręcznik Muzyczna pracownia 2 ukaże się w sierpniu 2023 roku. Zawierać będzie pozostałe zagadnienia wymienione w Podstawie programowej. Realizacja tej części materiału przewidziana jest na kolejne trzy semestry nauki – zatem z podręcznikami serii Muzyczna pracownia można pracować przez trzy pełne lata. W ostatniej klasie można utrwalać nabyte wiadomości, a także poszerzać zakres wiedzy o kolejne tonacje, wykorzystując Nowy solfeż.
3Czy konieczne jest uzupełnianie materiału Muzycznej pracowni ćwiczeniami z Nowego solfeżu?
Połączenie podręcznika z solfeżem służy wzbogaceniu materiału ćwiczeniowego. Przy tej okazji uczniowie mają możliwość pogłębiania i „sprawdzenia” zdobywanej wiedzy w praktyce. Korelacja tych publikacji odbywa się na dwa sposoby: przy tematach z działu II i III Muzycznej pracowni 1 podany jest odpowiedni zestaw ćwiczeń do klaskania lub śpiewania z Nowego solfeżu, ponadto w podręczniku pojawiają się zadania pisemne odwołujące się do ćwiczeń z solfeżu, np. uczeń ma odszukać odpowiednią melodię, a następnie przeanalizować ją pod wybrany kątem (budowa, funkcje harmoniczne, określone zwroty, interwały czy grupy rytmiczne) czy też przepisać w innym kluczu lub tonacji. Zadania się zróżnicowane.
4Czy Muzyczna pracownia będzie uzupełniona o dodatek dla nauczyciela?
Zgodnie z zamierzeniem Autorki druk z rozwiązaniami do ćwiczeń słuchowych nie zostanie wydany – nie ma takiej potrzeby. Każda grupa uczniów jest inna i o sposobie wykonania zadań decyduje nauczyciel prowadzący: pracując z młodszymi dziećmi może zrealizować wersję uproszczoną, zaś trudniejszą gdy uczniowie są bardziej zaawansowani. Wiele ćwiczeń zawiera wskazówki (rytm, informacje o zwrotach, jakie się pojawiają, który takt się powtarza itp.), które nauczycielowi sugerują sposób adaptacji, a uczniom dają szanse pomyślnego zmierzenia się z zadaniem. Uczymy nie testujemy to nasza główna idea. Pragniemy, by otwartą formę podręcznika nauczyciele postrzegali jako atut i okazję do unikania rutyny.