Najczęściej zadawane pytania cz. 2



 

Dziś kolejna porcja odpowiedzi na pytania od nauczycieli pracujących na co dzień z Muzyczną pracownią.

 

 

1Jaki będzie zakres tematyczny części drugiej podręcznika?
Materiał, podobnie jak w części pierwszej, podzielony będzie na cztery działy. W poszczególnych częściach omówione zostaną następujące zagadnienia: I. Podstawy zasad muzyki: w skondensowanej formie przedstawione wiadomości ogólne tj. m.in.: koło kwintowe, oznaczenia oktaw i dźwięków, mały słowniczek terminów muzycznych; II. Rytm i metrum: takty półnutowe, synkopa, triola, trzydziestodwójki, dwie kropki przy nucie, inne grupy niemiarowe; III. Gama i triada: nowe zwroty tonalne: skoki pomiędzy skrajnymi składnikami trójdźwięku tonicznego w przewrotach, D7 z rozwiązaniem, trzy zwroty ze składnikami dominanty septymowej (w tym tryton z rozwiązaniem). Wymienione zagadnienia przedstawione są najpierw w poznanych wcześniej tonacjach, a następnie w sześciu nowych (e-moll, d-moll, D-dur, h-moll, B-dur i g-moll); IV. Interwały i akordy: seksty, septymy, tryton, trójdźwięki zwiększony i zmniejszony, czterodźwięk septymowy, interwały złożone, przewroty interwałów i trójdźwięków.
2Czy nauka z podręcznikami z serii Muzyczna pracownia przygotowuje uczniów do testów realizowanych w ramach tzw. Badania jakości kształcenia artystycznego w zakresie przedmiotów teoretycznych?
Tak. Na testach kompetencji jednym z podstawowych elementów poddawanych ocenie jest poczucie tonalne, a wykorzystana w podręcznikach autorska metoda Od stopnia do akordu pozwala efektywnie je rozwijać. Treści z różnych obszarów (zagadnienia rytmiczne, tonalne, interwałowe itp.) omówione są w książkach w sposób wyczerpujący, a realizacja zamieszczonych różnorodnych ćwiczeń (analityczne, twórcze) wydatnie służy rozwojowi spostrzegawczości i umiejętności dedukcji, a także w pełni przygotowuje ucznia do samodzielnej pracy. To niezbędne narzędzia do pomyślnej realizacji testów kompetencji.
3Czy planowane jest wydanie podręczników bazujących na metodzie Od stopnia do akordu dla młodszych uczniów (z działu dziecięcego)?
Obecnie prowadzone są badania sprawdzające skuteczność tej metody w nauczaniu maluchów. Prowadzi je Lidia Florek-Stokłosa – konsultantka merytoryczna podręczników i wykładowczyni Akademii Muzycznej w Krakowie. Pierwsze wyniki są bardzo obiecujące. Przekonujemy się, że metoda Od stopnia do akordu jest uniwersalna i ma ogromny potencjał. Jest jednak zbyt wcześnie, by padły zobowiązujące deklaracje.
4Czy zostaną wydane dodatkowe zeszyty ćwiczeń?
Publikacje z serii Muzyczna pracownia zawierają ogromną ilość zadań pisemnych i słuchowych. Podczas pracy z podręcznikami korzystamy ponadto z Nowego solfeżu. Materiału ćwiczeniowego zatem nie brakuje. Po ukończeniu kursu z naszymi podręcznikami – a więc po około trzech latach nauki – uczniowie będą przygotowani do samodzielnego zapisywania dyktand w zeszytach nutowych.