Muzyczna pracownia 2 - ścieżka dydaktyczna



 

Już wkrótce premiera drugiej części Muzycznej pracowni . Chcielibyśmy jednak już teraz zaprezentować ścieżkę dydaktyczną podręcznika, którą przygotowała Lidia Florek-Stokłosa, wykładowczyni Akademii Muzycznej w Krakowie (Katedra Badań Muzyczno-Edukacyjnych) i konsultantka merytoryczna obu części Muzycznej pracowni .

 

 

Lista zawiera wszystkie tematy z podręcznika i jest propozycją kolejności ich realizowania. Gwiazdką oznaczone zostały tematy nadobowiązkowe. Kolor czcionki wskazuje, z którego działu książki pochodzi dane zagadnienie. Czas realizacji materiału jest przewidziany na 2-3 semestry. Zachęcamy, by ścieżkę dydaktyczną traktować jako punkt wyjścia dla tworzenia własnych programów nauczania, a kolejność tematów swobodnie modyfikować w zależności od potrzeb i możliwości danej grupy uczniów.

 

 
 

 

1. Trójdźwięk toniczny w tonacji durowej w przewrotach • Skoki III-I, V-III
2. Trójdźwięk toniczny a-moll w przewrotach • Skoki III-I, V-III
3. Nazwy oktaw • Przenośniki oktawowe
4. Seksta mała i wielka • Seksty na stopniach gamy i w zwrotach tonalnych
5. Dominanta septymowa • Rozwiązanie D7 • D7 w akompaniamencie
6. Takty półnutowe
7. Zwroty ze składnikami D7 – skok V-IV
8. Septyma mała i wielka • Septymy na stopniach gamy i w zwrotach tonalnych
9. Zwroty ze składnikami D7 – skok IV-VII
10. Kwarta zwiększona i kwinta zmniejszona (tryton) • Tryton w zwrotach tonalnych
11. Triola
12. Przewroty interwałów *
13. Zwroty z trzema górnymi składnikami D7
14. Trójdźwięk zmniejszony i zwiększony
15. Synkopa
16. Gama e-moll • Zwroty z toniką • Trójdźwięk toniczny
17. Triada e-moll • Zwroty z dominantą
18. Trójdźwięk toniczny e-moll w przewrotach • Skoki III-I, V-III
19. D7 w e-moll • Zwroty ze składnikami D7
20. Interwały złożone *
21. Podwójne znaki chromatyczne • Enharmonia *
22. Gama d-moll • Zwroty z toniką • Trójdźwięk toniczny
23. Triada d-moll • Zwroty z dominantą
24. Trójdźwięk toniczny d-moll w przewrotach • Skoki III-I, V-III
25. D7 w d-moll • Zwroty ze składnikami D7
26. Trzydziestodwójki *
27. Przewroty trójdźwięku durowego i molowego • Przewroty trójdźwięków triady
28. Dwie kropki przy nucie lub pauzie
29. Gama D-dur • Zwroty z toniką • Trójdźwięk toniczny
30. Triada D-dur • Zwroty z dominantą
31. Trójdźwięk toniczny D-dur w przewrotach • Skoki III-I, V-III
32. D7 w D-dur • Zwroty ze składnikami D7
33. Duola *
34. Gama h-moll • Zwroty z toniką • Trójdźwięk toniczny
35. Triada h-moll • Zwroty z dominantą
36. Trójdźwięk toniczny h-moll w przewrotach • Skoki III-I, V-III
37. D7 w h-moll • Zwroty ze składnikami D7
38. Pokrewieństwo gam (tonacji) • Koło kwintowe.
39. Czterodźwięk septymowy • Budowa dominanty septymowej
40. Gama B-dur • Zwroty z toniką • Trójdźwięk toniczny
41. Triada B-dur • Zwroty z dominantą
42. Trójdźwięk toniczny B-dur w przewrotach • Skoki III-I, V-III
43. D7 w B-dur • Zwroty ze składnikami D7
44. Inne nieregularne grupy rytmiczne *
45. Gama g-moll • Zwroty z toniką • Trójdźwięk toniczny
46. Triada g-moll • Zwroty z dominantą
47. Trójdźwięk toniczny g-moll w przewrotach • Skoki III-I, V-III
48. D7 w g-moll • Zwroty ze składnikami D7
49. Takty 4/5, 5/8, 7/8 • Takty proste i złożone. Podsumowanie.
50. Określenia interpretacyjne. Podsumowanie.